Siden Jamie Oliver blev “opdaget” af en TV-producer, mens han arbejdede på The River Café, er den drengede kok med det altid smittende engagement blevet et internationalt mega-brand. Den 36-årige kok er god for 1.4 mia. kroner, blandt andet tjent på sine 30 restauranter og film distribueret i mere end 40 lande. Og så har han solgt flere bøger end J.K. Rowlings. Nyeste udgivelse henvender sig til alle, der vil hylde hverdagen med nem og hjemmelavet, sund mad.

Jamies mad på 15 minutter

“Mad på 15 Minutter”

Med sin seneste udgivelse lægger han sig tematisk i slipstrømmen af forgængeren Mad på 30 Minutter, og byder igen på enkle og sunde opskrifter, der kan tilberedes af alle uanset alder og forudsætninger i et køkken. Råvarerne appellerer til fremstilling af næringsrige hverdagsretter, der gennemsnitligt koster 35 kroner per person.

Et kulinarisk Babelstårn

Som altid er Oliver internationalt inspireret og blander lydefrit det græske med det marokkanske, italienske, thailandske og nordamerikanske og giver det sit eget touch (der næsten altid inkluderer citron og olivenolie). Bogen er opdelt efter hovedingrediens med særskilte kapitler for retter med oksekød, lam, fisk, kylling samt et særskilt kapitel om morgenmad. Opdelingen giver overblik. Dette på bekostning af den visuelle oplevelse, der bliver en smule ensformig ved en gennembladring.

Indkøbsliste med basisingredienser

De fleste kender sikkert oplevelsen af ambitionerne, der stunder, når man opdager, at man først skal bruge timer i forskellige specialbutikker for at kunne følge opskrifterne til punkt og prikke. For, at profetierne skal gå i opfyldelse, er Jamie Oliver derfor gået systematisk til værks og har lavet lister over spisekammerets basis-ingredienser. De praktiske forberedelser er set før i Jamie Oliver-sammenhæng og er et godt og realistisk koncept. Anvisningerne følges af opfordringen til at købe råvarer produceret på miljørigtige vilkår, gerne økologisk, hvilket “giver dig god samvittighed med hensyn til bæredygtighed”.

Man on a mission

At Jamie Oliver er mere end bare en gennemsnitlig kogebogsforfatter, men en mand på en større mission forstod alle, da han i 2002 begav sig i gang med sit hidtil mest ambitiøse projekt, hvor han på restauranter i både Australien og England uddannede en stab af unge langtidsledige til kokke, som tjente under ham i hans forskellige spisesteder. Missionen var at skabe jobs og tilværelse for unge på kanten af samfundet ved at lære dem at lave sund og nærende mad til andre. I Mad på 15 minutter vil han da også give folket andet og mere end endnu en kogebog.

Køberne får i følge forordet samtidig sund mad, der i gennemsnit indeholder blot 580 kalorier per portion. Har man fulgt Jamies tv-dokumentarer, hvor han er gået i kamp med både engelske og amerikanske skolekantiner, kommunalbestyrelser og regeringspolitikere for at forbedre sundheden for hele befolkningsgrupper, tror man faktisk på, at mad-millionæren vil mere og andet end sælge bøger.

Jamie vil forbedre kvaliteten af den mad, vi spiser, og i den optik er han en moderne profet med intet mindre end 2.792.320 følgere på Twitter. Charmetrolden slipper i Mad på 15 minutter, som altid, af sted med den implicitte kritik af folks fastfood-vaner, uden at det bliver belærende eller prætentiøst.

Underdrivelse fremmer forståelsen

Anmelderen har fulgt Jamie i årevis. Og er stadig forelsket. En ren følelse, fordi Jamie ganske enkelt ingen forkerte budskaber har. Alt er bare så rigtigt, uden det bliver kvalmt. En følelsesmæssig tilstand, der hjælper og får én til at acceptere tingenes rette tilstand, når man – et stykke inde i bogen opdager, at opskrifterne ifølge forfatteren tager femten minutter, efter, man har gjort alle de indledende øvelser. Forberedelser, der ifølge anmelderens erfaring sagtens kan tage femten minutter i sig selv. Eller mere.

Dertil kommer naturligvis jagten på alt det, som de ikke har i den lokale Netto – kyllingelever, smooth peanut butter, lucerne bønnespirer, kaffir limeblade, røgede chipotle chilier, kinesisk fem-krydderi, fuldkorns fucilli – og hvad der ellers udgør udgangspunktet for at kunne lave hele bogens repertoire.

Man erfarer, at bogens ellers konkrete titel mest af alt tjener som en metafor. Jamie ønsker at ramme tidsånden, hvor intet – ikke engang sjove kreative sysler som madlavning – må tage tid. “Mad på 15 minutter” er dog klassisk oversalg, og han kunne udmærket have genbrugt typografien fra sin forrige udgivelse.

Hverdagsæstetik

De hverdagsagtige opskrifter er illustreret med fotos taget direkte oppe fra. Fugleperspektivet, der for tiden er trenden inden for madportrættering, giver læseren et solidt overblik over slutresultatet, der i flere tilfælde er så saglige i deres udtryk, at al æstetisk forførelse ophører.

Anretningerne ligner med andre ord dem, anmelderen præsterer til hverdag – lettere rodede ophobninger, ofte serveret direkte i gryden. Det er selvfølgelig tenderet og understreger bogens pointe. Det her er hverdagsmad og derfor er det ikke udseendet men indholdet, smagen og næringsværdien, der tæller. Det indre.

Bogens omslag, der vanen tro prydes af Jamie Oliver, er endnu engang udarbejdet af Superfantastic og er som det resterende “ungt” og bevidst uhøjtideligt.

Bogen er dedikeret til forfatterens familie og inkluderer fotos af konen Jools, som han i sin tid traf på kokkeskolen og de fire “loving little monsters” Poppy, Daisy, Petal, and Buddy – navne der som alt andet i Olivers univers emmer af kreativ uhøjtidelighed og fuldender madkometens personlige brand.

Hvem andre end charmetrolden Jamie Oliver slipper af sted med at bringe 24 familiefotos før opskrifterne? Helt ærligt! Men fedt nok, det holder, simpelthen fordi det er Jamie, og fordi jeg er fan. I en transparent social medietid forventer vi at få glimtvis adgang til mennesket bag og personificerede brands sælger.

Jamie ved også, at han skylder sin familie en del af æren for sit brand, der meget handler om at “beholde benene på jorden”. Det livslange ægteskab med Jools – fra før millionerne rullede ind – er i et brandingperspektiv en vigtig historie, der handler om Jamies troskab i forhold til rødderne i den middelklasse, der køber hans bøger.

Mere end bar´ mad

Der er ikke meget bister Redzepi eller alfaderlig Meyer over Jamie Oliver, der som moderne leder prioriterer at bringe en kærlighedserklæring til sine medarbejdere, der i ord og billeder udgør bogens sidste fire sider.

Også her bliver Jamie Oliver mere og andet end en kogebogsforfatter, og én af grundende til, at jeg gerne stiller hans kogebog helt frem på køkkenbordet. Jamies opskrifter ikke alene smager. Købet af Mad på 15 Minutter er samtidig en stemme på en sundere, mere tolerant og human verdensorden, hvor vi behandler hinanden og miljøet ordentligt.

Velbekomme!

Jamie i tal:

Alder: 36

Tidligere bøger: 15

Eget TV-program, der vises i mere end: 40 lande

Restauranter: 30

Formue: 1.4 milliarder kroner

Nummer 148 på listen over rigeste briter

Kilde: Daily Mail