The Mozart Question er historien om en ung journalist, der får sit livs chance – et interview i Venedig med den berømte klassiske musiker Paolo Levi. Det eneste den unge journalist ikke må er at stille Levi det berygtede “Mozart-spørgsmål”. Men hvad er Mozart-spørgsmålet og hvilke dystre minder vækker dette mystikomgærdede spørgsmål hos den store musiker, der altid flygter fra scenen før publikum kan nå at klappe af hans kunst?

mozart

Et spørgsmål, der ikke må stilles. Et svar der gives alligevel. Den engelske børnebogsforfatter Michael Morpurgo har med bogen The Mozart Question kastet sig ud i ambitiøst projekt: At skrive en børnebog om Holocaust.

Morpurgo begynder ikke sin historie indenfor dødslejrenes grå mure, men lader i stedet historien starte ved Venedigs livlige kanaler. Den unge journalist Lesley kommer ved at lykketræf til at skulle overtage en vigtig opgave, da hendes chef kommer ud for en skiulykke.

“My good fortune was, of course, someone else’s rotten luck – it is often that way, I find.”

Historien er på mange måder netop en fortælling om nogles held på andres bekostning.

Lesley møder op til aftalen med den mediesky Paolo Levi, men formår trods advarsler at bringe det betændte og gådefulde spørgsmål på bane:

“Well, I know, I can’t ask you the Mozart question, Signor Levi” I began, “because I’ve been told not to. I don’t even know what the Mozart question is, so I couldn’t ask it if I wanted to, and anyway, I know you don’t like it, so I won’t.”

En truende tavshed fra mestermusiker truer med at afslutte interviewet, men pludseligt svare Levi:

“I will tell you a story” he began. “After it is over, you will need to ask me no more questions. Someone once told me that all secrets are lies. The time has come, I think, not to lie anymore.”

En violins skjulte fortid

Paolo Levi er vokset op i Venedig. Faderen Gino var barber, den bedste i hele staden, og formåede med barberblad og saks at skabe en underfundig musik i sit erhverv, der hensatte hans kunder i en stilfærdig beundring af Ginos evner. Den unge Paolo var ligeledes betaget og fortryllet af faderens kunstfærdighed, og da moderen Laura fortæller Paolo, at faderen engang var en dygtig violinist, besættes drengen af drømmen om selv at kunne skabe vidunderlig musik med faderens bortgemte violin. Musikken bliver ligesom fortiden gemt væk i familien Levi, indtil en skæbnesvanger aften hvor Paolo lokkes bort fra sit værelses tryghed og ud i Venedigs gader af den fjerne lyd af en gadeviolinst lokkende musik.

Et venskab opstår og familien Levis gamle violin får nyt liv, men vil Paolo nogensinde kunne fortælle sine forældre om sit talent og sit venskab med det gamle gademusikant, der kun kan spille Mozart i store folkemængder?

The Mozart Question er tre historier i en bog – historien om journalisten Lesleys møde med den excentriske klassiske musiker signor Paolo Levi, historien om Levis første violin og historien om en families svære arv fra Anden Verdenskrig, da den bortgemte violin viser sig at have været spillet i et orkester i en koncentrationslejr. Et orkester, hvis opgave var at underholde officerer og berolige nyankommende fanger mens, de blev delt op og fordelt mellem barakker og gaskamre. Et orkester der oftest spillede Mozart.

En let fortælling om Holocaust tunge arv

Morpurgo har med The Mozart Question skabt en forbløffende let, tilgængelig og børnevenlig fortælling om Anden Verdenskrig og Holocaust´ ellers så tunge kulturhistoriske arv. For selvom fortællingen når rundt om mange hjerteskærende problematikker i forhold til overlevelse og selvopholdelsesdrift, såvel i som udenfor kz-lejrene, forbliver den forbløffende håbefuld og optimistisk.

En fars traume fratager en familie musikkens glæde, en ældre mand hjemsøges af fortidens spøgelser og kan kun mane dem bort ved at spille i gaderne. En mor lyver for sin søn, men håber samtidigt, at netop han vil kunne fortælle hende sandheden, og et orkester spiller Mozart for at overleve, mens de må se andre gå til grunde fordi, disse mennesker ikke kunne spille et instrument. Man skulle ikke tro det, men historien ender faktisk lykkeligt. Og Gud ske lov for det. For mere end noget andet er The Mozart Question historien om livets musik og dennes triumf over døden:

“We fought back with our music” … “It was our only weapon.”

Musikken sejrer i Morpurgos historie og fortællingens forbløffende lethed hjælpes særdeles godt på vej af den garvede børnebogsillustrator og forfatter Michael Formans billeder, der det ene øjeblik giver et eventyrligt indblik i Venedigs musikfyldte kanaler, for så det næste øjeblik at give en gribende glimt af koncentrationslejrenes mørke.

Til sammen udgør Formans illustrationer og Morpurgos fortælling en særdeles vellykket børnebog om Holocaust, der klart er værd at overveje at dele med både store og små her 70 år efter Anden Verdenskrigs afslutning.